Terugblik 2012 en vooruitblik 2013

Het jaar 2012 is op een oor na gevild en bracht weer de nodige reuring op allerlei niveau's en gebieden en dus zeker in het dagelijks leven van velen, ook bij de SV Gouda. Als we ons hier beperken tot de Zaterdagafdeling van de SV Gouda, dan was dit jaar prestatief niet groots. In het seizoen 2011- 2012 werd onder trainer Cor den Daas (foto) tenauwernood het tweedeklasserschap veilig gesteld (met hulp van Lyra), terwijl het streven was weer minimaal nacompetitie om promotie te halen. De beoogde terugkeer van het tweede naar de reserve tweede klas leed op de valreep schipbreuk.

In de eerste helft van het seizoen 2012 - 2013 ging het op papier nog slechter, vooral voor het eerste. Met 7 uit 12 wordt de Rode Lantaarn alleen vastgehouden. Het tweede kende een slechte start, maar is inmiddels op koers, al lijkt de titel te ver weg.

Het eerste haalde in het kalenderjaar 2012 uit 26 wedstrijden 25 punten en dat zal dus veel beter moeten in 2013 om de tweedeklaspositie vast te kunnen houden. Daarbij moet bedacht worden dat we het afgelopen half jaar relatief wel erg veel pech hebben gehad met blessures, scheidsrechterlijke dwalingen en ongelukkige momenten in de laatste minuten, wat veel punten heeft gekost. De vele blessures hadden in het begin van het seizoen ook hun weerslag op team 2.

Gouda Zat. is de laatste jaren diverse selectiespelers kwijtgeraakt die nogal eens in het eerste speelden en daar zijn nauwelijks spelers voor teruggekomen die direct in het eerste meekonden of een versterking waren. De verenigingspolicy is nu eenmaal niet te betalen en dat maakt de spoeling aanzienlijk dunner. Dat betekent dat het aantal oorspronkelijke Gouda-spelers in de selectie verhoudingsgewijs steeds groter wordt, zeg maar heel in de verte het Feyenoordmodel. Dat is op zich prima, al heb je dan de kwaliteit van je selectie niet meer zo sterk in de hand, maar dat is nu eenmaal de consequentie van deze zeer te verdedigen keuze. Bij de start van dit seizoen bleek onze selectie voor het vereiste niveau smal en gezien de vele blessures zelfs te smal. Om te overleven op tweedeklasniveau zal het ons dus niet meer teveel tegen moeten zitten op het vlak van blessures en schorsingen.

Positief was dat de Zaterdagtak met maar liefst 10 teams meedoet aan de competitie, de selectie voor dit seizoen geheel in het nieuw gestoken is en dat de samenwerking met nieuwe trainer Frank Kooiman goed bevalt.

De leukste wedstrijd en ook nog de eerste en enige zege dit seizoen was de 4-1 overwinning thuis tegen het sterke SC Monster, een wedstrijd waarin het een keer wel mee zat!

Vooruitblik 2013

Na de winterstop gaat de selectie weer trainen op 3 januari 2013. De competitie start op 12 januari 2013 al, ook voor veel lagere teams. We beginnen gelijk met een heel belangrijke wedstrijd, n.l. tegen HVC '10, thuis dat 4 punten meer heeft. In 2012 was dat ook een wedstrijd in januari na de winterstop, die toen verdiend met 1-0 gewonnen werd van het bovenaanstaande HVC '10. (Niet) Toevallig werd de goal gescoord door de in 2013 eindelijk weer beschikbare Erwin van der Wal. Hier op de foto Fokko Bruning in actie tegen de ploeg uit Hoek van Holland. Een week na HVC '10 komt Haaglandia/Winston op bezoek, waarvan uit met 3-2 verloren werd in de extra tijd door een scheidsrechterlijke dwaling. Kortom, het eerste moet er in 2013 weer staan vanaf de eerste seconde! Er zijn nog 14 wedstrijden te spelen, dus we kunnen nog in totaal 49 punten halen.

Voordeel is dat nieuwe trainer Frank Kooiman (en de selectie elkaar nu goed kennen en de samenwerking prima is. Er zijn op dit moment geen schorsingen, ja er zijn zelfs geen of nauwelijks blessures. Linkerspits Erwin van der Wal, één van onze betere en doeltreffende spelers, is na zijn zware blessure in de voorbereiding eindelijk weer fit en zal in de nieuwjaarswedstrijd zijn opwachting maken. Als Gouda mentaal sterk blijft zou een mooie serie na de winter, zoals in het debuutseizoen 2007 - 2008, weer mogelijk moeten zijn, wat toen zelfs nog resulteerde in nacompetitie en promotie. Maar laten we voorlopig eerst maar inzetten op (direktie) handhaving, dat zou al een hele goede prestatie zijn! Mannen succes, blijf positief en met veel inzet trainen en spelen en dan zullen de resultaten zeker komen. Ook het tweede veel succes bij het bereiken van een nacompetitieplaats, te beginnen bij de tweede periode, waarin het zonder puntverlies de leiding heeft. Team 3 zoekt aansluiting en doet ook mee om de titel. Maar voor al alle teams geldt, speel sportief, met respect en vooral met plezier!

Diversen

- De nieuwjaarswedstrijden worden om 14.00 uur gespeeld op zaterdag 5 januari 2013, met aanluitend receptie. Op veld 2  spelen onze veteranen tegen die van de Zondagafdeling (scheidsrechter Erik van Schaik) en op veld 3 Oud zaterdag tegen het huidige team (scheidsr. R.von Hegedus). Mocht het gras afgekeurd worden, dan wordt alleen op kunstgras gespeeld, te weten om 11.30 uur de veteranen en om 14.15 Oud tegen Huidig. Maximaal 2 x 30 minuten met 10 minuten pauze.

- Over het samenvallen van de inhaalthuiswedstrijd op 12 januari 2013 en ons trainingskamp in Groningen en hoe dat op te lossen is nog geen nieuws te melden. Volgt nog.

- Na dit seizoen zullen er weer enige spelers gehuldigd worden voor 10 jaar selectievoetbal.

HSA