KNVB schrapt definitief competitie 2020-2021; Gouda blijft derdeklasser

Woensdag 24 februari 2021:

De competities in het amateurvoetbal voor de senioren zullen definitief niet afgemaakt worden. De KNVB heeft die beslissing daags na de persconferentie van demissionair premier Mark Rutte en demissionair minister Hugo de Jonge genomen.

Dinsdag werden de coronamaatregelen grotendeels verlengd, waardoor de seniorencompetities veldvoetbal in de categorie A (eerste elftallen Tweede Divisie tot en met Vijfde Klasse) niet meer zullen worden hervat. Er zal geen promotie en degradatie plaatsvinden: de indeling voor het seizoen 2021/22 zal worden gebaseerd op de indeling van het huidige voetbaljaar.

De KNVB hanteerde voor de senioren veldcompetities een uiterste startdatum van 10 en 11 april en een minimale voorbereidingsperiode, waarin zonder beperkingen getraind kon worden, van vier tot vijf weken. Trainen zonder beperkingen zou in dat geval mogelijk moeten zijn vanaf 10 maart. Doordat de maatregelen van het kabinet zijn verlengd tot en met 16 maart, vervalt de optie om deze competities te hervatten en de eerste seizoenshelft uit te spelen.

Misschien volgen er nog wedstrijden voor de senioren A-categorie om de KNVB Regio Cup, indien mogelijk. Wel mag er vanaf woensdag 3 maart 2021 in groepen getraind worden met deelnemers tot 27 jaar . Ouder dan die leeftijd zal men alleen of in tweetallen moeten trainen op afstand.

Omdat alle jeugd per 3 maart dus al volop mag trainen houdt de KNVB enige hoop op het hervatten van de jeugdcompetities.