Gouda doet goed mee bij ONA, maar verliest toch: 2-3

Door de veelvuldig gevallen regen van de laatste dagen werden er de nodige wedstrijden afgelast, voor het eerst dit seizoen. Op zaterdag zelf viel het in de middag nog mee wat de regenval betreft, maar toen was het kwaad voor diverse grasvelden al geschied. Bij de jeugd werden enkele wedstrijden afgelast of verplaatst (Gouda MO20-1) en bij de senioren ging er een streep door de wedstrijden van Gouda 2 en Gouda 5.

Zaterdag 28 oktober 2023: ONA - Gouda 3-2. Doelp. Yassine Yaacoubi 1-0 (32e minuut); rust; Mo Malah 1-1 (46e minuut); Yoeri Terlouw 2-1 (55e minuut); Jeroen Camfferman 3-1 (penalty; 75e minuut) en Ayoub Malah 3-2 (90e minuut)

Door de toestand van het hoofdveld speelde ONA - Gouda zich af op het kunstgras bijveld voor een honderdtal toeschouwers. Dit was bijna de enige wedstrijd die daar doorging. Een heel andere entourage dan toen ONA en Gouda in het verleden elkaar ontmoetten in één van de twee hoogste klassen van de KNVB voor duizenden toeschouwers. Maar dat was ooit, de realiteit is dat de ploegen elkaar tegenkomen in de 4e klasse B. Het perspectief van ONA is meedoen om promotie, terwijl Gouda zich in eerste instantie richt op handhaving. Dat is al moeilijk genoeg in deze sterke 4e klas, door de versterkte degradatie voorzien van diverse ex 3e klasse teams die allen ook al heel graag hogerop willen.

Het spel golfde vanaf de aftrap op en neer, met wat mogelijkheden over en weer, maar geen echt grote kansen. ONA had een licht overwicht, zonder aanvankelijk echt gevaarlijk te worden. Dat werd anders in de 32e minuut toen oud Jodan Boys-speler Yassine Yaacoubi uit een goede voorzet van tennisleraar Jeroen Camfferman de 1-0 binnenschoot. Gouda gaf zich uiteraard niet gewonnen, kreeg wel mogelijkheden, maar geen kansen en ook ONA wist het door Dealey Snoek bekwaam verdedigde doel niet te vinden. Zo kwam de rust met 1-0.

In de pauze wisselde ONA-trainer Sylvester Hageman 3 spelers, waaronder onze oud speler Jessy Hoekstra. Hoofdtrainer Romeo el Bouazatti bracht 2 nieuwe spelers in de ploeg. Dat had aanvankelijk succes, want vanaf de aftrap ging Gouda in de aanval en het was weer Mo Malah die de bal achter nog een andere oud Gouda-speler schoot. Want oud gediende Erik van der Laan was kansloos op zijn inzet, 1-1 in de 46e minuut. Mo scoorde zo voor de derde wedstrijd op rij.

Lang kon Gouda niet van de gelijke stand genieten, want in de 55e minuut werd een vrije trap goed voor het Gouda-doel gebracht. De bal werd teruggekopt op de inlopende Joeri Terlouw die de 2-1 op het denkbeeldige scorebord bracht.

ONA probeerde het lichte overwicht in doelpunten uit te drukken, maar Jeroen Camfferman had zijn vizier tot tweemaal toe niet op scherp staan. Ook aanvankelijk niet in de 75e minuut, toen hij keihard inschoot, maar een Gouda-speler raakte. Scheidsrechter Sinke zag dat daarbij een bepaald lichaamsdeel zodanig geraakt werd, dat zijn oordeel was dat er strafbaar hands was gemaakt, penalty.

Penalty 3-1 (foto's Peter Borg)

Deze "dader" nam zoals gebruikelijk de penalty zelf en ook nu weer onberispelijk, 3-1. De wedstrijd leek beslist, ook nog in de 89e minuut, maar de bal stuitte toen via de onderkant van de lat uit het Gouda-doel en in de tegenaanval scoorde de andere Malah, Ayoub, de aansluitingstreffer, 3-2 in de 90e minuut.

Gouda probeerde nog alles om in de extra tijd toch een punt mee te nemen en het leverde de ingevallen Ivo Heikoop nog een kansje op. ONA loerde nu alleen nog op de counter en hield voor de rest zodanig tegen dat de punten in eigen huis konden blijven. Gouda zocht wat te gehaast naar die gelijkmaker, waardoor ONA redelijk eenvoudig stand kon houden. Na 4 extra minuten floot scheidsrechter Sinke voor het einde en bleef Gouda zo met lege handen. ONA bleek wat sterker in het veld, maar Gouda was toch uiteindelijk niet ver van een gelijkspel. Achteraf bleek de ongelukkige handsbal beslissend.

Op de ranglijst tekent zich na 5 wedstrijden een kopgroepje af van 3 (Cabauw, Bergambacht en ONA), een lange middenmoot van 6 ploegen en een staartgroep van 5, waarin Gouda nu helaas de laatste plaats inneemt na de eerste overwinningen van Linschoten en Siveo '60. Volgende week volgt daarom een uiterst belangrijke wedstrijd thuis en wel tegen Siveo '60, de huidige nummer 11 met 2 punten meer.

Overige wedstrijden

- FC Oudewater 3 - Gouda 2 afgelast

- Bergambacht 4 - Gouda 3 0-9. Het derde had geen moeite met deze staartploeg (" tien, tien..." ) en nestelt zich zo in de subtop.

- CVC Reeuwijk 4 - Gouda 4 1-1 Het vierde blijft aan kop met 11 uit 5. Volgende week Gouda 4 - Gouda 5 (14.00 uur)

- Gouda 5 - ARC 14 afgelast

- VEP 4 - Gouda 6 4-1. Het zesde had weinig kans tegen het gelijkstaande VEP 4, dat wel in de subtop blijft. Volgende week revanche tegen Bodegraven 1 ?

- Gouda 7 - Be Fair 9 2-1. Knappe zege van het zevende tegen een ploeg uit de kopgroep, Gouda 7 is nu weer middenmoot met 6 uit 4.

- Gouda 8 - SC Woerden 3 1-1. Het achtste bleef ondanks het eerste puntverlies tegen het ongeslagen SC Woerden 3 aan kop, maar er zijn verschillen in aantallen gespeelde wedstrijden. Volgende week speelt Gouda 8 (4-10) tegen Bodegraven 2 (6 uit 2), weer een toppertje dus.

- Rijnstreek 35+1 - Gouda 35+1 2-2. Keurig gelijkspel bij deze gerenommeerde middenmoter. Zo bleven onze Veteranen 8e met 4 uit 5.