Gouda wint in eerste bekerronde nipt van Semper Altius: 2-1

Zaterdag 2 september 2023: Gouda - Semper Altius 2-1; rust 0-0. Doelp. Yassin Labriki 1-0 (72e minuut); Muhammed Sonmez 1-1 (Penalty; 73e minuut); Mamush Verkerke 2-1 (78e minuut)

Vijfde klasser Semper Altius begon de wedstrijd met een overwicht en een zeker nog niet compleet Gouda moest zich aanvankelijk beperken tot tegenhouden en mikken op een uitval, vooral over rechts via de snelle Yassin Labriki. Duidelijk was wel dat de gasten hun vizier niet op scherp hadden staan en zo gingen een aantal mogelijkheden verloren (zie foto onder). Laatste man en aanvoerder Dennis Nederveen moest voortdurend coachen en zal na afloop wel hees geweest zijn, maar alles voor de goede zaak in dit stadium van de voorbereiding.

Vanaf halverwege de eerste helft deed Gouda aanvallend steeds wat meer mee, al bleef het onder druk van de gasten wat onrustig aan de bal. Gouda kreeg voor de rust toch zeker twee 100% kansen en wel in de 29e minuut (Osamah ali saleh Al-Ghufri, nr. 9) en de 43e minuut via Hicham Boussaboun (nr. 8) die door keeper Danny van der Oever nog net onschadelijk gemaakt konden worden met voet en lijf.

Zo kwam de rust met 0-0.

Semper Altius begon na de thee weer aanvallend, maar nu deed Gouda al snel aanvallend mee. In de 54e minuut ging Gouda er door nummer 9 (Hicham) over rechts vandoor, hij omspeelde net voor de achterlijn de keeper en legde de bal terug. Dit leidde tot een in twee keer ingeschoten bal, die net voor de lijn geblokt werd (foto onder)

Rond het uur bracht trainer Romeo el Bouazatti jeugd in het veld met Mamush Verkerke (19 jaar) en Farhan Tchadjobo (17 jaar), die zowel snel zijn als een actie in huis hebben en de nu wat vermoeidere verdedigers gingen treffen. Gouda werd mede daardoor aanvallend steeds gevaarlijker en in de 72e minuut werd het hoog druk zetten in de verdediging van de gasten beloond. De bal werd afgepakt en centraal meegegeven aan de vrijlopende Yassin Labriki. Hij passeerde de keeper en schoot hoog binnen, 1-0, foto onder.

De vreugde was groot, maar ook van korte duur. Vanaf de aftrap werd door de gasten een aanval over rechts opgezet, waarbij de in het strafschopgebied binnengedrongen gastspeler  onreglementair gestopt werd, penalty.

Nummer 12, Muhammed Sonmez, scoorde daaruit de gelijkmaker en ging dat provocerend vieren voor ons terras met een bepaald handgebaar in de lucht, dat hem geel van scheidsrechter Ton opleverde.

Gouda ging niet bij de pakken neerzitten en ging nadrukkelijk de aanval zoeken, waarbij het surplus aan snelheid door de langzamerhand vermoeid rakende verdediging van de tegenstander steeds minder vaak onschadelijk gemaakt kon worden. Vooral over links maakten Mamush en Farhan het de verdediging lastig. In de 78e minuut zelfs te lastig, toen Mamush (nr. 15) uit stand wegsprintte bij zijn tegenstander en de bal met een beetje geluk onder de keeper en tussen zijn benen door in het doel wist te werken, 2-1.

Gouda bleef loeren op de 3-1 en de gasten kregen weinig mogelijkheden meer. In de 86e minuut toch nog een aanval van Semper Altius over links. De speler zocht contact met een Gouda-verdediger (aanvoerder Dennis; geel) en liet zich pontificaal vallen.

Scheidsrechter Ton beloonde dit toneelstukje met weer een penalty. Nu ging routinier Justin Wenkenbach achter de bal staan en joeg het leer vervolgens hard door het midden, maar over het doel van keeper Dealey Snoek (foto onder).

Gerechtigheid zullen we maar zeggen en wel erg prettig voor Gouda dat de wedstrijd verder zonder grote zorgen wist uit te spelen en zo voor het eerst in dit nieuwe seizoen won. Zo eindigde deze sportieve wedstrijd in een overwinning voor Gouda. De uitslag van de andere wedstrijd in deze poule van vier was Stolwijk - SVH 1-2 en dus mag aangenomen worden dat onze volgende tegenstander SVH (uitwedstrijd verschoven naar dinsdag 12 september) zeker niet zwak zal zijn.

Overige uitslagen

- Stolwijk 2 - Gouda 2 3-4 (rust 3-0). Na een goed onderling gesprek in de pauze, met wat personele aanvulling, wist het tweede de wedstrijd om te draaien en blijft zo kansrijk voor de poulewinst.

- Gouda 3 - Olympia 5 2-5. Het derde (wit) was vooraf vol goede moed en hoop weer eens kansrijk mee te gaan doen om de bekerpoulewinst. Die hoop is nu een stuk minder na de duidelijke nederlaag al was dit krachtsverschil in het veld niet zo te zien.

- Jodan Boys 8 - Gouda 4 2-4. Goede start van ons nieuw samengestelde vierde met de nodige routine in de gelederen.

- Gouda 5 - Nieuwerkerk 8 4-0. Duidelijke zege voor onze mannen (blauw), die zo kansrijk blijven

- Gouda 6 - Rohda '76 2 2-2. Leuke wedstrijd tussen twee goed voetballende ploegen, die konden leven met deze deling

- Bodegraven 2 - Gouda 7 3-3. Ook het zevende houdt de kans op overleven van de bekerpoule in stand met dit gelijke spel.

- SDV 35+ 1 - Gouda 35+ 1 7-3

De thuiswedstrijd van Gouda 8 tegen Olympia 7 is verplaatst naar a.s. dinsdag, uitslag 2-1