De papieren versies van de 75e jaargang van het Officieel Orgaan zijn te downloaden.

Klik hier voor het overzicht.

Nieuwe Historische Sportside beschikbaar

Historici.nl

In september 2011 lanceerde het Huygens Instituut voor Nederlandse Geschiedenis in Den Haag de website Sportbonden, sportclubs en sportperiodieken in Nederland tot 1940. Deze digitale databank bevat meer dan 15.000 records over bonden en clubs op het gebied van gymnastiek, hockey, korfbal, schaken, tennis en voetbal, die tot in 1940 in ons land actief waren. De einddatum is gekozen vanwege de fusie van de neutrale voetbalbond met de diverse confessionele bonden en de kantoorvoetbalbonden, die in 1940 tot stand kwam.

Bij alle bonden is aangegeven in welk orgaan de officiële mededelingen werden gepubliceerd. Dat maakt het mogelijk om bijvoorbeeld teamsamenstellingen, uitslagen en eindstanden terug te vinden. Elke club heeft een eigen record gekregen met de naam (of namen) van de club, de plaats van vestiging, de datum op oprichting en eventueel ontbinding (of eerste en laatste vermelding) en alle bonden, waarbij de club was aangesloten. In de databank worden de clubkleuren, de namen van de bestuursleden en de ligging van het speelveld niet opgegeven, maar deze kunnen aan de hand van de adresboeken van de bonden grotendeels achterhaald worden.

Voor iedereen die onderzoek wil doen naar de opkomst van de sport in Nederland is de databank een ideaal startpunt. Andere historische onderwerpen als de verzuiling kunnen met behulp van de databank eveneens onderzocht worden door de opname van alle confessionele bonden en clubs. Maar ook genealogen worden door de verwijzing naar bondsbladen met opstellingen op weg geholpen in hun zoektocht naar voorouders.

De databank Sportbonden, sportclubs en sportperiodieken in Nederland tot 1940 is opgebouwd uit archiefmateriaal van de betrokken sportbonden (adresboeken, jaarverslagen, enzovoorts) en uit gegevens uit diverse digitale krantenverzamelingen. Men kan de databank raadplegen op http://www.historici.nl/Onderzoek/Projecten/Sportverenigingen/gids/. De databank wordt in de komende jaren uitgebreid met de bonden en clubs van genoemde zes sporten, die na 1940 werden opgericht.

Uiteraard is de SV Gouda hierin ook te vinden, één van de 11.786 Nederlandse verenigingen die hierin beschreven zijn. Het is even zoeken, maar dan heb je ook wat. Hieronder de pagina van de SV Gouda  http://www.historici.nl/Onderzoek/Projecten/Sportverenigingen/gids/vereniging/709831921

HSA